MISTROVSTVÍ SVĚTA LODNÍCH MODELŮ
SKUPINY M V BULHARSKU

Ve dnech 20.-25. srpna se konalo ve Staré Zagoře mistrovství světa lodních modelů skupiny M. Již od počátku letošního roku bylo kolem mistrovství mnoho otazníků, byla to vyšší politika, kterou bych nerad zde rozváděl. Hrozilo dokonce i jeho zrušení, protože z počátku byla silná kampaň některých EU zemí za zrušení, nakonec vše dobře dopadlo a účastnilo se 12 států. Poprvé po dlouhé době bez Německa, Rakouska, Švýcarska, Slovinska, i když někteří závodníci z těchto zemí by se rádi účastnili, ale nedostali povolení svého svazu.
Naše výprava dorazila po vyčerpávající cestě přes Rumunsko do Staré Zagory za 32 hodin a v Rumunsku jsme viděli, že platit se zde musí vlastně za vše ujeté kilometry, ekologii, desinfekci, poplatku za úklid města kterým projíždíte až k poplatku100 USD na celnici, za práci o sobotách a nedělích. Bulharsko a Stará Zagora nás zase překvapili kladně, vše bylo dobře připraveno, nádherný areál postavený před léty specielně pro tento účel.
zagora_foto1.jpg (53749 bytes) zagora_foto2.jpg (49624 bytes) zagora_foto3.jpg (81369 bytes)
Registrace probíhala bez tradičních zmatků, problém již tradičně způsobili pouze čínští závodníci se svými krystaly mimo evropský rastr. V naší výpravě bylo celkem 14 závodníků z toho 4 junioři, dále mezinárodní rozhodčí I. Kneys jako ved. startoviště Eco a FSRE a další rozhodčí J. Šafář, kterého si pořadatel vyžádal i se zařízením pro počítání průjezdů a kol, které zapůjčil RC Modellclub Praha 4. Po skončené registraci bylo jasné, že kategorie F1V a FSRE pro nedostatek přihlášených států se pojedou pouze jako mezinárodní závod.
Za úmorného vedra začaly soutěže v kategoriích F1E, F3E a Eco. Na rychlostním trojúhelníku byla dost rozvlněná hladina, tak že v prvém kole se žádné dobré časy nezajely a druhé kolo muselo být pro neregulérnost anulováno. Pořadatelé potom přeložily trať na příhodnější místo a soutěž již probíhala normálně. Kategorii F1E do 1kg vyhrál K. Kukorelli s novým velmi rychlým modelem, před smečkou číňanů, mezi které se vklínil na 6. místo Z.Fišer, ale na medaili to tentokrát nestačilo, i když jsme s jednou tak trochu počítali. V kategorii F1E přes 1kg od prvého kola vedl V. Švorčík a v každém kole se ještě trochu zlepšil, výsledných 13,1 sec. nám přineslo vůbec prvé vítězství našeho závodníka v této kategorii v historii, dalších pět míst obsadili opět číňané.
zagora_foto4.jpg (66112 bytes) zagora_foto5.jpg (68783 bytes) zagora_foto6.jpg (57440 bytes)
K kategorii F3E získali medaile v juniorech L.Linhart a v seniorech stříbro Z. Fišer, který zaostal bodově za svými možnostmi, ale na zlato jsme neměli ani teoreticky, patří opět číňanům v obou kategoriích.
V kategorii Eco standart senioři suverénně zvítězil V. Šebesta, v juniorské kategorii obsadil L.Linhart druhé místo za vítězným M. Matveevem z Ruska, který podal vynikající výkon. V kategorii Eco Expert dopadlo další zlato zásluhou F. Šebesty, překvepením bylo 3. místo nováčka representace J. Sršně, nestratila se ani jeho sestra Zdenka 5. místem. V kategorii Eco senioři se čekal nástup čínských závodníků obdobně jako v jiných kategoriích. Vedení se po dvou kolech ujal M. Kneys před V. Švorčíkem a toto pořadí proměnili v další zlatou a stříbrnou medaili. Smůlu měl náš nejúspěšnější závodník v této kategorii Z. Fišer, který měl tentokrát problémy s modelem a rušením, překvapivě skončil až "šestý", J. Němec se ještě vešel do prvé desítky. Číňané se lepšili každým kolem a tak jsme byli rádi, že je konec. Do budoucna s nimi nebude lehké pořízení, jejich lodě jsou již srovnatelné s nejlepšími, jezdit uměli vždy a až přijdou na to jak se nabíjí články na max. výkon a odstraní tuto " největší rezervu" bude asi zle.
zagora_foto7.jpg (39352 bytes) zagora_foto8.jpg (63072 bytes)
Kategorie Mono a Hydro byly poznamenány menším počtem startujících než obvykle, požadavek pro MS na počet startujících co počtu závodníků a států ale nesplnila pouze kategorie Mono3. Tradičně naši junioři nezklamaly v obou juniorských Mono kategoriích, L. Linhart získal dvě zlaté, F. Šebesta dvě stříbrné. O tom, že umístění nebylo náhodné svědčí stabilní vyrovnané výkony Lukáše v Mono2, kde všech čtyřech rozjížďkách najel 18 kol. V kategorii Mono1 seniorů už si všichni skoro zvykli na to, že závodit se začíná od druhého místa, protože prvé má vyhrazeno M. Kneys. Po Duchcově, Norimberku si nenechal vzít prvenství ani zde. K pokoření hranice 20 kol mu chyběli pouze 2 vteřiny. Když pak stříbro přidal J. Lihart a bronz V. Šebesta byla tato kategorie zcela v naší režii. V Mono2 senioři získal titul M.Vaňouch, stříbrnou medaili přidal V Šebesta.
zagora_foto10.jpg (52153 bytes) zagora_foto11.jpg (79541 bytes)
Kategorie Hydro1 nám v juniorech přinesla zásluhou F.Šebesty další bronzovou medaili, v seniorech přidal M.Kneys další zlatou, třetí skončil Z.Fišer. V kategorii Hydro2 junioři se tentokrát nevedlo dle našich představ a předpokladů, za daleko svými možnostmi zůstal L.Linhart jeho výkon stačil "pouze" na 3 místo za stříbrným F.Šebestou. V kategorii seniorů výborný výkon předvedl J. Dvořák a vybojoval pro naši výpravu další stříbrnou medaili. Bylo to také první medaile v této kategorii v historii. Vítězný ital R. Lenci najel dvakrát 20 kol, což bylo nad možnosti Dvořákova modelu. V kategorii Hydro3 jsme měli vysoké cíle a čtyři startující. Pouze vítěz Z. Fišer může být spokojen s předvedeným výkonem a obhajobou titulu, další zůstali za svými možnostmi. Druhé a třetí místo obsadila "squadra azura" V. Švorčík skončil čtvrtý, a za dalším italem pak J.Němec a M.Vaňouch jako šestý a sedmý. M. Vaňouch měl ještě ke všemu tu smůlu, že v plné jízdě narazil do reklamní plošiny a model doslova rozstřelil. Přivolaný potápěč už za setmění model ze šestimetrové hloubky vytáhl a tak při vší smůle zbyly alespoň komponenty pro nový model.
zagora_foto13.jpg (56434 bytes) zagora_foto14.jpg (71155 bytes) zagora_foto15.JPG (43842 bytes)
Staro-nová kategorie FSRE se jela poprvé po její modernizaci (úprava stavebních pravidel) na MS. Bohužel na startu nebyl dostatek přihlášených států a tak dle regulí Naviga se jede pouze jako mezinárodní závod, bez udílení titulu a medailí. Narozdíl od skutečnosti jsem si myslel, že tato kategorie se bude těšit velkému zájmu závodníků pro rozsáhlé možnosti variací na loď i motor včetně pohonné jednotky. Současná pravidla umožňují prakticky použít loď Eco upravenou na rychlou výměnu baterií, dvě náhradní sady akumulátorů a mohu si závodit 15 minut. Zřejmě bude ještě dva roky trvat, jestli se tato kategorie trvale zabydlí v MS. Závod nakonec pro sebe rozhodl J.Dvořák výkonem 99 kol, druhý anglický závodník Rees byl o kolo zpět a třetí jeho krajan Hart.
Ve velmi oblíbeném závodě Eco Team získali titul mistrů junioři Linhart se Šebestou, sourozenci Sršnovi obsadili 4. místo. Ve stejném závodě seniorů získal titul tým ve složení Kneys, Šebesta, Martínek , stříbro a bronz si odvážejí čínské týmy. Vítězný tým z ME v Norimberku, Fišer, Švorčík, Němec se po technických problémech a rušení musel spokojit se čtvrtým místem.
Na programu MS byla tradičně schůze sekce skupiny M, jako nový vedoucí sekce byl zvolen na dva roky opět pan Schmidt a došlo při hlasování k několika závažným změnám pravidel, které budou platit od 1.1.2002. Jedná se o změnu v provádění závodu u kategorií Eco, FSRE21, Mono a Hydro, kde bude zavedena finálová jízda, dále prodloužení doby jízdy u Mono na 6 minut a Hydro na 5 minut. Poslední závažnou změnou je možnost startu jednoho závodníka současně v kategorii Eco i Eco Standart. Tyto změny budou podrobně popsány v samostatném článku.
Celkově se mistrovství světa bulharským pořadatelům povedlo, jak zahájení tak zakončení bylo pojato velkoryse včetně kulturního programu, účastníkům poslal zdravici i car Simeon II. O dobrý průběh mistrovství se zasloužili i rozhodčí - vedoucí startovišť, nevím jestli to bylo neúčastí některých států, ale tak klidnou a bezkonfliktní atmosféru mezi soutěžícími jsem na MS ještě nezažil.Velkou pomocí pro pořadatele bylo bezesporu i počítání průjezdů a zpracování výsledků na zařízení RC Modellclubu Praha pod vedením J.Šafáře.
zagora_foto19.jpg (51153 bytes) zagora_foto20.jpg (57257 bytes) zagora_foto21.jpg (70695 bytes)
Definitivní tečku za závěrečným ceremoniálem udělal ohňostroj přímo v areálu. Ukázalo se, že původní obavy o průběh mistrovství byly zcela zbytečné a případné srovnání s organizací ME v Norimberku by určitě u většiny účastníků dopadlo ve prospěch bulharských pořadatelů.
Celkově lze vystoupení našich modelářů na MS hodnotit jako velmi dobré, celkový zisk 12 zlatých, 8 stříbrných a 3 bronzových medailí mluví sám za sebe, česká výprava byla také nejúspěšnější výpravou na mistrovství světa.

Úplné výsledky najdete  ZDE.