Použití jiných baterií než typ AA pro modely třídy E400

Dne 15.4. jsem od pana Miletína obdržel dotaz a současně návrh na použití jiných baterií než typ AA, který je uveden pro třídu E 400v národních pravidlech z roku 2003. Tento dotaz uvádím v plném znění:

Mám dotaz/návrh na pravidla E400.

U této kategorie je jaksi vyhlašováno dosažení co nejnižší pořizovací ceny. S tímto jsou poněkud v rozporu předepsané baterie - velikosti AA. Tento velikostní typ se vždy používal jako spotřební zboží do elektroniky na modelářské poměry nenáročné na vybíjecí proud. Výsledkem tohoto vývoje je, že v podstatě nejsou tužkové baterie NiMH použitelné do E400, jedny (z mála výjimek) jsou třeba 1400HD od fy. Telink, pokud jste ale s nimi měl tu čest, tak jistě víte, že schopnost baterií dávat deklarované vybíjecí proudy je omezena tak na cca 20-30 cyklů, poté kapacita a "tvrdost" akumulátorů poměrně prudce klesá a po jedné závodní sezoně (pro nás cca 5 závodů + tréninky) jsou v podstatě nepoužitelné.

NiCd tužkové baterie se dnes dají použít pouze od fy. Sanyo, k dispozici jsou tři typy, které každý mají svoji nevýhodu:

800AAE - katalogově vyhovující proud, ovšem kapacita značně malá a nejspíš nedostačující. Cena dobrá - cca 450 za 7čl.

1000AAU - podobný problém jako u NiMH1400 Telink, - "měkké" a cena cca 550 Kč za 7čl.
a již  se nejspíš nevyrábí.

1100AAU - snad vyhovující kapacitou a "tvrdostí", ale cena dost vysoká - 650 - 700 Kč za 7čl.

Navíc NiCd akumulátory nemají budoucnost, něco ohledně nějakých vyhlášek o ochraně životního prostředí a nevyrábění těchto akumulátorů...

Chtěl bych navrhnout  začlenit do pravidel a povolit i jiné velikosti akumulátorů, nyní to jsou hlavně vel. 2/3A - např. známé GP1100, které cenou cca 550Kč za 7čl. vycházejí lépe než NiCd1100AAU a parametry jsou minimálně stejné. Při použití NiMH 1050 KAN dosáhneme také dostatečných parametrů za cca 450Kč.

Navíc NiMH akumulátory mají budoucnost.

Pokoušel jsem se, aby z mnou uvedeného bylo vidět současnou nevýhodu předepsaných tužkových akumulátorů a byl bych asi nejenom já rád za povolení více typů baterií do kat. E400.

Samozřejmě omezit výběr akumulátorů hmotností lodě, současných 500 g bude ideální, neznevýhodní to ty, co by chtěli tužkové akumulátory používat nadále. Pro navrhovanou velikost baterií bude ale nutné dovažovat.

Uváděné ceny jsou orientační, použil jsem údajů z mé prodejny, mohou se trochu lišit.

Vím, že než se případná změna bude moct zavést, bude to trvat minimálně do příští sezóny, ale lepší někdy než nikdy

Výše uvedený dotaz/návrh jsem konzultoval s panem Milošem Vaňouchem, majitelem modelářské prodejny. Z jeho vyjádření vyplývá, že:

V současné době je kategorie E 400 v začarovaném kruhu. Když cca před 12ti lety začínala, používaly se tužkové akumulátory Robbe 700mAh, které daly během 5ti minut jízdy průměrný proud cca 6A. Tento proudový odběr byl ještě pod hranicí proudu, při které mají motory Speed 400 maximální výkon, takže motory nebyly přetěžovány. Během následujících let se zvyšovala kapacita pohonných aku a v současné době jsou pro nejvyšší výkon dodaný motoru během jízdy nejpoužívanější aku Telink HD 1400 mAh, i když jak správně uvádí p.Miletín, jejich výkonnost během sezóny klesá. Tyto aku v dobré kondici jsou schopny dodat během 5ti minutové jízdy průměrný proud až 13A! Bohužel, nejpoužívanější motor Speed 400/6V má nejvyšší výkon při cca 8A, takže kapacitu aku nevyužije.

V prvním roce uvedení kategorie E 400 najel Pepa Balcar (trvale dosahuje nejlepších výkonů ve třídě E 400) s aku Robbe 700 mAh výkon 21 kol. I když se dnes jezdí s aku 1400mAh které jsou i výrazně tvrdší než byly Robbe 700, je dnes nejvyšší výkon 23 kol který najel opět Pepa Balcar. Během 12ti let se zvýšil najetý výkon pouze o 2 kola (10%) z čehož rovněž vyznívá že vyšší výkon se z motorů při stávající době jízdy nikdy nedostane!

Pepa Balcar  používá v současné době motor Speed 400/4,8V který má nejvyšší výkon při cca 10A, ale při tak vysokém příkonu nelze již motor spolehlivě uchladit a proto mu motor vydrží jen cca 2 závody. Tím se však tato kategorie již vyčleňuje ze zadání o nízkých nákladech.

Je pravda, že navrhované aku GP 2/3A 1100mAh jsou konstruované na vysoké vybíjecí proudy až 15A a tak by v modelech oproti aku HD 1400 vydržely asi více než jen
jednu sezónu a náklady na jejich pořízení by byly menší. Aku GP 2/3A 1100mAh však neodpovídá svou velikostí (průměr/délka - 17/29mm) pravidlům třídy E 400.

Změna v povolení i jiných velikostí aku než AA by sice částečně řešila náklady na pořízení zdroje proudu, prohloubila by však ještě více současný problém přetěžování a ničení motorů.

Tento problém byl probírán již před sezónou 2005 a výsledkem debat nejlepších závodníků ve třídě E400 byl návrh na prodloužení doby jízdy  minimálně na 8 minut. Tím by došlo k poklesu průměrného vybíjecího proudu, šetřily by se motory a také akumulátory by vydržely víc než jednu sezónu. Také by opět více vynikl technický um závodníků, udělat loď s co nejnižším odporem a pod.

Schválená změna pravidel na prodloužení doby jízdy z 5ti na 8 minut, kterou jsem předložil na zasedání předsednictva KLoM ČR pro rok 2005 však byla následně na základě protestu některých modelářů a po konzultaci s navrhovateli změny Ing. Ivanem Škábou  a Josefem Balcarem revokována takže doba jízdy zůstala zachována 5 minut.!

Z celkového pohledu na vývoj třídy E 400 se jeví, že nejlepší cestou pro snížení provozních nákladů kategorie E 400 by bylo prodloužení doby jízdy a následně i případné povolení výše uvedených nových typů aku velikosti 2/3A.

Je otázkou, zda tato cesta by neměla pokračování v požadavcích na povolení jiných motorů, které by umožňovaly dosahování vyšších výkonů …. a zda by se pak by se nejednalo o úplně novou třídu.

Třída ECO Standard byla také původně vyhlášena jako „úsporná“ třída oproti technické úrovni třídy původní třídy ECO, která měla pokračování v nové třídě  ECO Expert. Vývoj článků a zvýšení kapacity aku si vyžádal prodloužení doby jízdy třídy ECO Standard z původních 5 ti na 8 minut a u ECO Expert z 5 ti na 6 minut. Ze třídy ECO Standard se v důsledku úprav motorů a jejich opotřebení při jízdě stala nakonec třída v podstatě dražší, než je třída ECO Expert.

Z výše uvedeného vyplývá, že problematika pravidel třídy E 400 není pouze v ceně zdrojů proudu, ale má podstatně širší rozsah.

Zveřejněním tohoto dokumentu  na stránkách KLoM ČR a RC modell clubu předkládám problematiku k diskusi modelářské veřejnosti s tím, že případné návrhy na změny pravidel budou projednány na závěrečném hodnocení seriálu MiČR skupiny M V Ejpovicích (23.9.2006) a následně předloženy ke schválení předsednictvu KLoM ČR.

 

V Plzni dne 24.4.2006

 

Vedoucí skupiny M Ing. Ivan Kneys