Postřehy ze soutěží seriálu mistrovství České republiky skupiny „M“

 

Ve dnech 14. a 15.6. se konala na jezeře v areálu kempu Diana v Ejpovicích u Plzně třetí soutěž seriálu mistrovství České republiky skupiny „M“ – lodí s elektrickým pohonem.  V pátek, 13.6 se před seriálovou soutěží konalo soustředění talentované mládeže za účasti sedmi juniorů.

Obě akce proběhly za slušného počasí a v pohodě, která je v Ejpovicích již tradiční, výsledky jsou mimo jiné uvedeny na klubových stránkách http:\\www.klm.czweb.cz. Soustředění talentované mládeže i vlastní seriálová soutěž byly poznamenány neúčastí nadějných juniorů z líhně Pepy Darvaše (Dvůr Králové),

 

Po odstoupení Zdenka Fišera z funkce vedoucího skupiny „M“ jsem byl pověřen dočasným vedením. Protože jsem se zúčastnil všech třech seriálových soutěží, chtěl bych provést  krátké hodnocení dosavadního průběhu.

 

Účast v některých kategoriích a dosahované výkony jsou zřejmě ovlivněny skutečností, že se v letošním roce nekoná mistrovství světa ani kontinentální mistrovství a tak většina modelářů jezdí s loňskými baterkami a případně některé kategorie vypouští (např. Hydro 3).

 

Na soutěži v Náchodě objevilo několik nových tváří v juniorských kategoriích z líhně  Pepy Darvaše (Dvůr Králové). Pepa  však údajně na mistrovství ČR žáků oznámil odchod z z kategorií skupiny „M“. Je škoda, že emotivním rozhodnutím o skončení závodní činnosti (které je zřejmě ovlivněno udělením trestů Soně za přejetí stojícího modelu  v Náchodě a v Praze) bude zmařeno jeho dosavadní úsilí ve výchově modelářského potěru.

 

V Náchodě, jsem působil ve funkci hlavního rozhodčího a současně vedoucího startoviště. Podle nových pravidel NAVIGA pro rok 2003 byly konány 4 rozjížďky ve skupině a pro postup do finále resp. pro konečné pořadí byly hodnoceny dva nejlepší výsledky.  Soutěž se neúměrně protáhla do pozdních hodin (v sobotu konec jízd ve 20,00 a s neděli do 17,00) a účastníci soutěže, kteří se nedostali do finále odjeli vesměs před  jejím zakončením. Po této zkušenosti byly sice v rozporu s  pravidly NAVIGA 2003 ale v souladu s realitou  (podle které lze na dvoudenní soutěži konat buď 4 rozjížďky nebo tři rozjížďky + finále) další dvě soutěže v Praze a v Ejpovicích pořádány tak, že v sobotu byla konána 1. a 2. jízda, v neděli 3. jízda a finále. Obě soutěže měly z časového hlediska hladký průběh, ale byly poznamenány předčasnými odjezdy některých modelářů, takže opět nebylo provedeno vyhlášení výsledků a diplomy byly resp. budou předávány účastníkům až na následující soutěži.

 

Přínosem zavedení finále byla stejná šance na vítězství  pro všech šest jeho účastníků bez ohledu na umístění v rozjížďce. Svědčí o tom statistické údaje: z 11 finálových jízd obhájilo vítězství z rozjížděk 5 soutěžících (cca 45,5%), přičemž v některých případech skončili ve finále soutěžící z  předních míst v rozjížďkách  po nezaviněné kolizi na místech posledních. Vzhledem k tomu, že lodní modelářství je nedotovaným sportem, lze konstatovat, že každý účastník modelářské soutěže vynakládá nemalé finanční prostředky jak na pořízení vybavení tak  na účast na modelářských soutěžích a z tohoto pohledu si chce „zajezdit“ Jako zásadní negativní vliv zavedení finále lze proto hodnotit  snížení reálně uskutečnitelného počtu soutěžních jízd pro kategorie bez finále a pro soutěžící, kteří se do finále nedostali ze čtyř na tři (konání čtyř jízd + finále je na dvoudenních soutěžích nereálné). Jako jeden z důsledků této změny lze označit i nižší účast na soutěžích druhého dne a předčasné odjezdy některých modelářů.

 

Proto se na poslední seriálové soutěži v Ejpovicích na téma pravidel a jejich dopadů vedly bouřlivé diskuse. Proč se v SRN jezdí čtyři rozjížďky bez finále, a v ČR to nejde, o spravedlivosti losování rozjížděk, konání dvou finálových jízd pro všechny atd.

Vzhledem k tomu, že v neděli 15.6. přijel do Ejpovic předseda KLoM ČR Ing. Zdeněk Hanzlík, vyslechl podstatnou část připomínek diskutujících. Následně jsme se dohodli, že na výše uvedené téma uspořádám anketu mezi aktivními modeláři skupiny „M“.  Jedná se o problematiku vypuštění finálových jízd a konání 4 rozjížděk a započítání dvou nejlepších výsledků pro stanovení konečného pořadí, tak jak se jezdí soutěže v SRN.

 

Výsledky ankety budou předloženy předsednictvu Klubu lodních modelářů České republiky jako návrh úpravy národních pravidel pro konání soutěží lodních modelářů ve skupině „M“ od 1.1.2004.

 

Ing. Ivan Kneys

Pověřený vedením skupiny M