Změna pravidel tříd ECO

 

Přečetl jsem si se zájmem diskuse a názory na změnu pravidel ECO, týkající se zrušení možnosti vracení při podjetí boje.

Při rychlostech modelů tříd ECO, kdy kolo je ujeto za 8 až 9 sec a při předpokládaném dalším růstu kapacit pohonných článků je  nutnost jízdy modelů na trati jedním směrem zásadním opatřením, které výrazně sníží možnost konfliktů. Prodloužení pracovního času bylo unisono na MS odmítnuto a tak bylo zrušení možnosti vracení při podjetí boje další možností, jak zvýšení dosáhnout bezpečnosti v průběhu jízdy.

Zatím většina diskutujících hledala možnost, jak změnu pravidel obejít a získat prospěch nefér způsobem jízdy – tedy podvodem na ostatní závodníky v rozjížďce.

Bude asi záležet na rozhodčích, jak se k celé problematice postaví a jak při prvních závodech dají hranice, kam se nesmí.

Uvědomíme – li si, že při dosahovaných rychlostech 10 – 11 m/sec a jízdě blížící se ideální trati (jízda těsně okolo bójí) může skutečně dojít při nájezdu do zatáčky k „zavření“ modelu jiným, jedoucím vně, byla by sankce za 1. podjetí odebrání 1 kola skutečně tvrdá. Na druhé straně nechat vše „při starém“ by bylo ještě horší, neboť celá řada modelářů má v průběhu jízdy několik podjetí a někteří „specialisté“ více než několik a při vracení ohrožují ostatní modely, které jsou na trati.

Podle mého názoru, opřeného o zkušenosti rozhodčího, je schválená změna pravidel správným řešením, je však třeba hledat způsoby, jak snahy o „podvod“ eliminovat, ne jak pravidla obcházet.

Vezměme si příklad z jiného sportovního odvětví. V automobilové formuli F1 jsou na trati šikany, které zpomalují auta na trati. Pokud se některý jezdec do šikany nevejde a při zkrácení tratě předjede jiného (tím získá výhodu umístění), musí se vrátit za něj, jinak dostává penalizaci. Proč toto nevyužít i při závodech lodních modelů?

Tedy k trestům za podjetí boje při závodech tříd ECO.

1)      Při prvním podjetí bóje bude závodníku přičteno +5 sec k dojezdovému času.

2)      Při druhém a dalším podjetí bude odečteno za podjetí každé boje 1 kolo.

3)      Pokud závodník v průběhu jízdy při prvním podjetí bóje získá výhodu na trati je povinen se zařadit za modely, které tímto podjetím předjel. Pokud tak neučiní, bude potrestán přičtením +5 sec a odnětím kola (hrubé porušení pravidel).

4)      Pokud závodník při startu neobjede vrcholovou boji, bude mu odečteno 1 kolo.

 

  Je zbytečné vymýšlet další varianty a nebo hlásat“ tak ať to raději zůstane při starém“. Tento názor zřejmě bude převládat u těch modelářů, kteří mají v průběhu jízdy několik podjetí a zrušením možnosti vracení při podjetí bóje by ztratili možnost bojovat o přední umístění.

 

Vypracoval Ing. Ivan Kneys, vedoucí skupiny M a

mezinárodní rozhodčí CZ 021-A/OS a předkladatel návrhu na změnu pravidel, která byla schválena na MS v Thale,