O víkendové seriálové
soutěži v Plzni(24.-25.06.06) proběhla anketa závodníků, za účelem průzkumu názorů
závodníků, jezdících v jednotlivých kategoriích na případný návrh změn
pravidel Naviga. Zde přinášíme anketu kterou
vytvořil a zpracoval ing. Ivan Kneys a její výsledky
v plné šíři.
|
Anketa k návrhu změny pravidel
(autor
ing. Ivan Kneys - ved.
sekce M)
Na MS Naviga 2006 v Thale budou projednávány a schvalovány návrhy na
doplnění a změnu pravidel skupiny M. Vzhledem k tomu že mezi aktivními modeláři
skupiny M jsou na případné úpravy a změny pravidel různé názory, předkládám
po konzultaci problematiky se zástupcem vedoucího sekce M Ing. Vratislavem Švorčíkem a členem technické komise Navigy
Ing. Ivanem Škábou k vyjádření návrhy změn,
jejichž projednávání bude aktuální v Thale a má
mezinárodní podporu
|
|
|
V následujících tabulkách
jsou uvedeni u každého modeláře třídy, které v současné době aktivně jezdí,
případně ve kterých je přihlášen na MS. Žádám o vyjádření stanoviska ANO /
NE k otázkám 1 a 2 u každé třídy a podepsání.
|
|
|
Třída
|
|
Návrh změny
|
|
|
|
|
|
|
F1E<1kg
|
1
|
Sloučit obě do třídy do jedné bez hmotnostního rozdělení
a omezeníF1E
|
|
|
F1E>1kg
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MONO 2
|
1
|
Sloučit obě do třídy do jedné MONO 2, jako zdroj použít
14 článků 16,8 V
|
|
|
MONO 3
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HYDRO 2
|
1
|
Sloučit obě do třídy do jedné HYDRO 2, jako zdroj použít
14 článků 16,8 V
|
|
|
HYDRO 3
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ECO
|
2
|
Prodloužit dobu jízdy o 1 minutu
|
|
|
|
|
MONO
|
2
|
Prodloužit dobu jízdy o 1 minutu
|
|
|
|
|
HYDRO
|
2
|
Prodloužit dobu jízdy o 1 minutu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Další návrhy na snížení počtu článků nejsou pro ČR
aktuální
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Modelář
|
|
Licence
|
Klub
|
Třída
|
Repre
|
1
|
2
|
Podpis
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Černický Ondřej
|
J
|
CZ 182-15
|
Praha 4
|
ECOst.
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ferjančič Michal
|
J
|
CZ 145-16
|
Ledenice
|
ECOst.
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
ECOexp
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hosnedl Petr
|
J
|
CZ 145-26
|
Ledenice
|
ECOst.
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
ECOexp
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mašek Jiří
|
J
|
CZ 039-06
|
Plzeň
|
ECOst.
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
ECOexp
|
MS
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rezek Matyáš
|
J
|
CZ 182-23
|
Praha 4
|
Mono 1
|
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
FSR E21
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sadílek Miroslav ml
|
J
|
CZ 182-26
|
Praha 4
|
ECOst.
|
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tlamicha Jan
|
J
|
CZ 018-12
|
Dvůr Králové
|
ECOst.
|
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tlamicha Michal
|
J
|
CZ 018-17
|
Dvůr Králové
|
ECOst.
|
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dvořák Josef
|
S
|
CZ 182-17
|
Praha 4
|
Hydro 2
|
MS
|
ANO
|
NE
|
|
|
|
|
|
Hydro 3
|
|
ANO
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fišer Zbyněk
|
S
|
CZ 182-03
|
Praha 4
|
ECOst.
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
ECOexp
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
Mono 1
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
Hydro 3
|
MS
|
ANO
|
NE
|
|
|
|
|
|
FSR E21
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
F1E <1kg
|
MS
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gregor Tomáš
|
S
|
CZ 348-06
|
Třešť
|
ECOst.
|
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kneys Michal
|
S
|
CZ 039-17
|
Plzeň
|
ECOexp
|
MS
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
Hydro 1
|
MS
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
FSR E21
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koutník Jan
|
S
|
CZ 039-03
|
Plzeň
|
ECOst.
|
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
ECOexp
|
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Linhart Jiří
|
S
|
CZ 148-02
|
Náchod
|
Mono 1
|
MS
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
Mono 2
|
MS
|
ANO
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Linhart Lukáš
|
S
|
CZ 148-07
|
Náchod
|
ECOst.
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
ECOexp
|
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
Mono 1
|
MS
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
Hydro 2
|
MS
|
ANO
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martínek Josef
|
S
|
CZ 148-15
|
Náchod
|
ECOexp
|
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mašek Stanislav
|
S
|
CZ 039-01
|
Plzeň
|
ECOexp
|
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pelouch Jiří
|
S
|
CZ 145-14
|
Ledenice
|
ECOexp
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
Mono 1
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
Hydro 1
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
Hydro 2
|
MS
|
ANO
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Petrle Jiří ml.
|
S
|
CZ 182-30
|
Praha 4
|
Mono 1
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
Hydro 1
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
Hydro 2
|
MS
|
ANO
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Petrle Jiří st.
|
S
|
CZ 182-11
|
Praha 4
|
FSR E21
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pubec Jan
|
S
|
CZ 039-19
|
Plzeň
|
ECOst.
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
ECOexp
|
MS
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rezek Jaroslav
|
S
|
CZ 182-22
|
Praha 4
|
Mono 1
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
Mono 2
|
MS
|
ANO
|
NE
|
|
|
|
|
|
Hydro 1
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
Hydro 3
|
MS
|
ANO
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sadílek Miroslav
|
S
|
CZ 182-21
|
Praha 4
|
ECOst.
|
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sršeň Jan
|
S
|
CZ 148-22
|
Náchod
|
ECOst.
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
ECOexp
|
MS
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sršeň Zdeněk
|
S
|
CZ 148-24
|
Náchod
|
ECOst.
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
ECOexp
|
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sršňová Zdeňka
|
S
|
CZ 148-21
|
Náchod
|
ECOst.
|
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
ECOexp
|
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
FSR E21
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Škába Ivan
|
S
|
CZ 039-04
|
Plzeň
|
ECOexp
|
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Škába Pavel
|
S
|
CZ 039-24
|
Plzeň
|
Hydro 2
|
|
ANO
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Štauber Jindřich
|
S
|
CZ 110-00
|
Individ.člen
|
ECOexp
|
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
Hydro 1
|
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Šteffel Václav
|
S
|
CZ 039-16
|
Plzeň
|
ECOst.
|
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Štěrba Radek
|
S
|
CZ 039-10
|
Plzeň
|
ECOst.
|
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
ECOexp
|
|
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Švorčík Vratislav
|
S
|
CZ 182-01
|
Praha 4
|
ECOexp
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
Hydro 3
|
MS
|
ANO
|
NE
|
|
|
|
|
|
FSR E21
|
MS
|
|
NE
|
|
|
|
|
|
F1E<1kg
|
MS
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
F1E>1kg
|
MS
|
ANO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Souhrnné stanovisko junioři + senioři
|
|
|
ANO 1
|
ANO 2
|
Počet
|
|
|
|
|
ECOst.
|
|
0
|
0
|
18
|
|
|
|
|
ECOexp
|
|
0
|
11
|
18
|
|
|
|
|
Mono 1
|
|
0
|
2
|
7
|
|
|
|
|
Mono 2
|
|
2
|
1
|
2
|
|
|
|
|
Hydro 1
|
|
0
|
2
|
5
|
|
|
|
|
Hydro 2
|
|
5
|
2
|
5
|
|
|
|
|
Hydro 3
|
|
4
|
0
|
4
|
|
|
|
|
FSR E21
|
|
0
|
0
|
6
|
|
|
|
|
F1E<1kg
|
|
1
|
|
1
|
|
|
|
|
F1E>1kg
|
|
1
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANO
|
NE
|
Počet
|
% ANO
|
Sloučení tříd:
|
|
Hydro 2 a Hydro 3
|
|
9
|
0
|
9
|
100,00%
|
|
|
F1E<1kg a F1E>11kg
|
|
2
|
0
|
2
|
100,00%
|
Prodloužení času jízdy:
|
ECO st.
|
|
|
0
|
18
|
18
|
0,00%
|
|
|
ECO exp.
|
|
|
11
|
7
|
18
|
61,11%
|
|
|
Mono
|
|
|
3
|
6
|
9
|
33,33%
|
|
|
Hydro
|
|
|
4
|
10
|
14
|
28,57%
|
|
|
FSR E21
|
|
|
0
|
6
|
6
|
0,00%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Junioři
|
|
|
|
|
|
ANO 1
|
ANO 2
|
Počet
|
|
|
|
|
ECOst.
|
|
0
|
0
|
7
|
|
|
|
|
ECOexp
|
|
0
|
1
|
3
|
|
|
|
|
Mono 1
|
|
0
|
0
|
1
|
|
|
|
|
FSR E21
|
|
0
|
0
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANO
|
NE
|
Počet
|
% ANO
|
Prodloužení času jízdy:
|
ECO st.
|
|
ECO st.
|
0
|
0
|
7
|
0,00%
|
|
|
ECO exp.
|
|
ECO exp.
|
1
|
2
|
3
|
33,33%
|
|
|
Mono 1
|
|
Mono 1
|
0
|
0
|
1
|
0,00%
|
|
|
FSR E21
|
|
FSR E21
|
0
|
0
|
1
|
0,00%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Senioři
|
|
|
|
|
|
ANO 1
|
ANO 2
|
Počet
|
|
|
|
|
ECOst.
|
|
0
|
0
|
11
|
|
|
|
|
ECOexp
|
|
0
|
10
|
15
|
|
|
|
|
Mono 1
|
|
0
|
2
|
6
|
|
|
|
|
Mono 2
|
|
2
|
1
|
2
|
|
|
|
|
Hydro 1
|
|
0
|
2
|
5
|
|
|
|
|
Hydro 2
|
|
5
|
2
|
5
|
|
|
|
|
Hydro 3
|
|
4
|
0
|
4
|
|
|
|
|
FSR E21
|
|
0
|
0
|
5
|
|
|
|
|
F1E<1kg
|
|
1
|
|
1
|
|
|
|
|
F1E>1kg
|
|
1
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANO
|
NE
|
Počet
|
% ANO
|
Sloučení tříd:
|
|
Hydro 2 a Hydro 3
|
|
9
|
0
|
9
|
100,00%
|
|
|
F1E<1kg a F1E>11kg
|
|
2
|
0
|
2
|
100,00%
|
Prodloužení času jízdy:
|
ECO st.
|
|
|
0
|
18
|
11
|
0,00%
|
|
|
ECO exp.
|
|
|
10
|
5
|
15
|
66,67%
|
|
|
Mono
|
|
|
3
|
5
|
8
|
37,50%
|
|
|
Hydro
|
|
|
4
|
10
|
14
|
28,57%
|
|
|
FSR E21
|
|
|
0
|
5
|
5
|
0,00%
|
|
Návrh změn - Michal Kneys
ECO Standard
prodloužení doby na 10
minut, umožnění jakéhokoliv typu stejnosměrného motoru, ponechání stejného
počtu článků, minimální startovní hmotnost 1,25 kg, odůvodnění:
baterie při současných odběrech pracují v
neefektivním prostoru z důvodu vysokých proudů, což má za
následek jejich
přetěžování a výrazný pokles životnosti již po několika závodech
motory v době, kdy se v ECO kategorii mohly
používat "stejnosměrné motory robusnější
konstrukce"
vydržely nesrovnatelně více než-li současné motory velikosti SPEED 500, 600, nebylo nutné po každém
závodě přetáčet kotvu, měnit uhlíky atd.
ECO Expert
prodloužení doby na 10
minut, ponechání stejného počtu článků, minimální startovní hmotnost 1,25 kg
odůvodnění:
baterie při současných odběrech pracují v
neefektivním prostoru z důvodu vysokých proudů, což má za
následek jejich
přetěžování a výrazný pokles životnosti již po několika závodech, v současné
době je
z baterií odebírán trvalý proud větší než 40 Ampér, v případě
prodloužení času na 10 min by proud klesl
na úroveň 25 Ampér ( což je stejná
hodnota jako byla v době baterií o kapacitě 2000 mAh
a době jízdy
5 min.
regulace - nutné pořizovat dražší regulátory na
větší proud nikoliv však při prodloužení času
rychlost modelů - současné modely disponjí rychlostí, kdy modely ujedou vzdálenost 12 metrů
za
sekundu, což je rychlost kdy naprostá většina současných závodníků není
schopna na trojúhelníkové
trati zareagovat včas v případě jakékoliv neobvyklé
situace, což v drtivé většině vede k havárii
a k neopravitelné
škodě na modelu.
Doba jízdy - 10 minut je optimální doba co se
týče "sportovního" vyžití závodníků, v průběhu závodního
víkendu se závodníkovi vyplatí přijet na závody kvůli 40 minutám versus
současným 24 ( v tom nejlepším
případě, pokud ovšem není Knock
Outován ) vztaženo na 1 kategorii
Hydro & Mono
současné 3 třídy
redukovat do dvou 7 článků a 12, popř. 14 ( záleží na další diskusi)
prodloužení doby o min.
2 či 3 minuty
FSR E21
Prodloužit dobu jízdy z
důvodu prodloužení životnosti zařízení ( jízda na velké trati při současných
rychlostech není tak kritická jako u malé trati) na 3X7 minut
Dovětek
redukce počtu článků má
vliv pouze na zpomalení modelu nikoliv však na životnost zařízení ( vysoké
odběry z baterií) a s tím spojených opakovaných investic, což dle mého názoru
bude hrát významnou
roli na odliv stávajících závodníků a již absolutní nechuť
vstupu závodníků nových. Jakákoliv argumentace
že za současné situace modely
konečně dojíždějí do konce stejně jako že rychlost je úchvatná mě
přijdou jako
ryze účelová.
Ostré hrany modelů
(některé modely v dělící rovině) by z bezpečnostního hlediska měly být zaobleny
na
rádius
min 2 mm, popř. opatřeny lemovací pásku..........
Návrh belgického svazu:
1. Mono a Hydro prodloužit dobu
jízdy o 1 minutu
2. Mono 2 a Mono 3 nahradit jednou
kategorií 14 článků
3. Hydro 2 a Hydro 3
nahradit jednou kategorií 14 článků
4. zavést jako oficielní
kategorii Mini Hydro a Mini Mono dle německých národních
pravidel
5. vše ostatní zachovat, jak je.
Návrh změn - Stephe Hard - (Anglie)
Kategorie ECO
1. změna počtu článků v Eco Standard & Eco Expert
na 6 článků
2. zavést Eco Start jako NAVIGA kategorii
3. zavést Mini Eco jako NAVIGA kategorii
4. oddělit E kategorie od V kategorií
5. zavést separátní mistrovství pro "oválové kategorie"
(zkrátit tím mistrovství pro Eco Standard, Eco Expert, Eco Expert Team, Eco Start, F1E a F3E) Toto by byla možnost uspořádat
mistrovství i pro státy s menší základnou jako Belgie, Holandsko,
Anglie atd.
|
Kategorie Hydro & Mono
|
1. změnit počet článků na
6 pro MONO 1 a HYDRO 1
2. opustit MONO 2 and HYDRO 2 jako 12
článků
3. zrušit MONO 3 & HYDRO 3 jako velmi nebezpečné kategorie
4. zavést separátní mistrovství pro "oválové kategorie" ( Mono 1,
Mono 2, Hydro 1, Hydro 2, S7, S14 a FSRE)
5. změnit FSRE na 12 článků s výměnou 6 minut a nazvat ji FSRE Expert
6. zavést FSRE Standard 12 článků s výměnou 8 minut a s uhlíkovým
motorem
|
|