Použití jiných baterií než typ AA pro modely třídy E400Dne 15.4. jsem od pana Miletína obdržel dotaz a současně návrh na použití jiných baterií než typ AA, který je uveden pro třídu E 400v národních pravidlech z roku 2003. Tento dotaz uvádím v plném znění: |
Mám
dotaz/návrh na pravidla E400.
U této kategorie je jaksi vyhlašováno dosažení co nejnižší pořizovací ceny. S tímto jsou poněkud v rozporu předepsané baterie - velikosti AA. Tento velikostní typ se vždy používal jako spotřební zboží do elektroniky na modelářské poměry nenáročné na vybíjecí proud. Výsledkem tohoto vývoje je, že v podstatě nejsou tužkové baterie NiMH použitelné do E400, jedny (z mála výjimek) jsou třeba 1400HD od fy. Telink, pokud jste ale s nimi měl tu čest, tak jistě víte, že schopnost baterií dávat deklarované vybíjecí proudy je omezena tak na cca 20-30 cyklů, poté kapacita a "tvrdost" akumulátorů poměrně prudce klesá a po jedné závodní sezoně (pro nás cca 5 závodů + tréninky) jsou v podstatě nepoužitelné.
NiCd tužkové
baterie se dnes dají použít pouze od fy. Sanyo, k dispozici jsou tři typy,
které každý mají svoji nevýhodu:
800AAE -
katalogově vyhovující proud, ovšem kapacita značně malá a nejspíš
nedostačující. Cena dobrá - cca 450 za 7čl.
1000AAU - podobný
problém jako u NiMH1400 Telink, - "měkké" a cena cca 550 Kč za 7čl.
a již se nejspíš nevyrábí.
1100AAU - snad
vyhovující kapacitou a "tvrdostí", ale cena dost vysoká - 650 -
700 Kč za 7čl.
Navíc NiCd akumulátory nemají budoucnost, něco ohledně nějakých vyhlášek o ochraně životního prostředí a nevyrábění těchto akumulátorů...
Chtěl bych
navrhnout začlenit do pravidel a
povolit i jiné velikosti akumulátorů, nyní to jsou hlavně vel. 2/3A - např.
známé GP1100, které cenou cca 550Kč za 7čl. vycházejí lépe než
NiCd1100AAU a parametry jsou minimálně stejné. Při použití NiMH 1050 KAN
dosáhneme také dostatečných parametrů za cca 450Kč.
Navíc NiMH akumulátory mají budoucnost.
Pokoušel jsem se, aby z mnou uvedeného bylo vidět současnou nevýhodu předepsaných tužkových akumulátorů a byl bych asi nejenom já rád za povolení více typů baterií do kat. E400.
Samozřejmě
omezit výběr akumulátorů hmotností lodě, současných 500 g bude ideální,
neznevýhodní to ty, co by chtěli tužkové akumulátory používat nadále.
Pro navrhovanou velikost baterií bude ale nutné dovažovat.
Uváděné
ceny jsou orientační, použil jsem údajů z mé prodejny, mohou se trochu lišit.
Vím, že než se případná změna bude moct zavést, bude to trvat minimálně do příští sezóny, ale lepší někdy než nikdy
Výše uvedený dotaz/návrh jsem konzultoval s panem Milošem Vaňouchem, majitelem modelářské prodejny. Z jeho vyjádření vyplývá, že:
V
současné době je kategorie E 400 v začarovaném kruhu. Když cca před 12ti
lety začínala, používaly se tužkové akumulátory Robbe 700mAh, které daly
během 5ti minut jízdy průměrný proud cca 6A. Tento proudový odběr byl ještě
pod hranicí proudu, při které mají motory Speed 400 maximální výkon, takže
motory nebyly přetěžovány. Během následujících let se zvyšovala
kapacita pohonných aku a v současné době jsou pro nejvyšší výkon
dodaný motoru během jízdy nejpoužívanější aku Telink HD 1400 mAh, i když
jak správně uvádí p.Miletín, jejich výkonnost během sezóny klesá. Tyto
aku v dobré kondici jsou schopny dodat během 5ti minutové jízdy průměrný
proud až 13A! Bohužel, nejpoužívanější motor Speed 400/6V má nejvyšší
výkon při cca 8A, takže kapacitu aku nevyužije.
V prvním roce uvedení kategorie E 400 najel Pepa Balcar (trvale
dosahuje nejlepších výkonů ve třídě E 400) s aku Robbe 700 mAh výkon 21
kol. I když se dnes jezdí s aku 1400mAh které jsou i výrazně tvrdší než
byly Robbe 700, je dnes nejvyšší výkon 23 kol který najel opět Pepa
Balcar. Během 12ti let se zvýšil najetý výkon pouze o 2 kola (10%) z čehož
rovněž vyznívá že vyšší výkon se z motorů při stávající době jízdy
nikdy nedostane!
Pepa Balcar používá v současné
době motor Speed 400/4,8V který má nejvyšší výkon při cca 10A, ale při
tak vysokém příkonu nelze již motor spolehlivě uchladit a proto mu motor
vydrží jen cca 2 závody. Tím se však tato kategorie již vyčleňuje ze zadání
o nízkých nákladech.
Je pravda, že
navrhované aku GP 2/3A 1100mAh jsou konstruované na vysoké vybíjecí proudy
až 15A a tak by v modelech oproti aku HD 1400 vydržely asi více než jen
jednu sezónu a náklady na jejich pořízení by byly menší. Aku GP 2/3A
1100mAh však neodpovídá svou velikostí (průměr/délka - 17/29mm) pravidlům
třídy E 400.
Změna v povolení
i jiných velikostí aku než AA by sice částečně řešila náklady na pořízení
zdroje proudu, prohloubila by však ještě více současný problém přetěžování
a ničení motorů.
Tento problém
byl probírán již před sezónou 2005 a výsledkem debat nejlepších závodníků
ve třídě E400 byl návrh na prodloužení doby jízdy
minimálně na 8 minut. Tím by došlo k poklesu průměrného vybíjecího
proudu, šetřily by se motory a také akumulátory by vydržely víc než jednu
sezónu. Také by opět více vynikl technický um závodníků, udělat loď s
co nejnižším odporem a pod.
Schválená změna
pravidel na prodloužení doby jízdy z 5ti na 8 minut, kterou jsem předložil
na zasedání předsednictva KLoM ČR pro rok 2005 však byla následně na základě
protestu některých modelářů a po konzultaci s navrhovateli změny Ing.
Ivanem Škábou a Josefem Balcarem
revokována takže doba jízdy zůstala zachována 5 minut.!
Z celkového
pohledu na vývoj třídy E 400 se jeví, že nejlepší cestou pro snížení
provozních nákladů kategorie E 400 by bylo prodloužení doby jízdy a následně
i případné povolení výše uvedených nových typů aku velikosti 2/3A.
Je otázkou,
zda tato cesta by neměla pokračování v požadavcích na povolení jiných
motorů, které by umožňovaly dosahování vyšších výkonů …. a zda by
se pak by se nejednalo o úplně novou třídu.
Třída ECO
Standard byla také původně vyhlášena jako „úsporná“ třída oproti
technické úrovni třídy původní třídy ECO, která měla pokračování v nové
třídě ECO Expert. Vývoj článků
a zvýšení kapacity aku si vyžádal prodloužení doby jízdy třídy ECO
Standard z původních 5 ti na 8 minut a u ECO Expert z 5 ti na 6
minut. Ze třídy ECO Standard se v důsledku úprav motorů a jejich opotřebení
při jízdě stala nakonec třída v podstatě dražší, než je třída
ECO Expert.
Z výše uvedeného vyplývá, že problematika pravidel třídy E 400 není pouze v ceně zdrojů proudu, ale má podstatně širší rozsah.
Zveřejněním tohoto dokumentu na stránkách KLoM ČR a RC modell clubu předkládám problematiku k diskusi modelářské veřejnosti s tím, že případné návrhy na změny pravidel budou projednány na závěrečném hodnocení seriálu MiČR skupiny M V Ejpovicích (23.9.2006) a následně předloženy ke schválení předsednictvu KLoM ČR.
V Plzni dne 24.4.2006
Vedoucí skupiny M Ing. Ivan Kneys