Mistrovství světa skupiny M -  Warszawa

                                                            8.8. - 14.8.2004

Do dějiště MS ve Warszawě členové RC Modell vyrazili v pátek okolo 22 hodiny, protože závěrečná příprava se protáhla až do odpoledních hodin. Po noční cestě jsme nad ránem dorazili do dějiště MS, kde už ostatní členové české výpravy byli od večera. Registrace a přejímka modelů proběhla hladce. Pak už jsme se pouze chystali na slavnostní zahájení, které proběhlo v centru Warszawy, na Polech Mokotowskich, kde se měli jezdit i kategorie Mono, Hydro a Eco. Při pohledu na divácky velmi atraktivní vodu uprostřed parku se ale u většiny vedoucích výprav vyskytli pochybnosti, zda se podaří pořadatelům zabránit koupajícím se po dobu závodu vstup do vody a jestli nenastane konflikt s ochránci přírody ohledně četného vodního ptactva na hladině. Vedení závodu nakonec prosadilo, že se soutěže zde nepojedou a vše se přesunulo do areálu Razsyn. Toto rozhodnutí přijali snad všichni s povděkem, protože odpadlo složité přejíždění mezi startovišti. Zklamání byli pouze výpravy, které měli přímo ve Warszawě zajištěno ubytování. Zahájení proběhlo důstojně a bez problémů za účasti čelních představitelů veřejného i politického života Warszawy.

iyahaj2.jpg (130557 bytes) iučastnici2.jpg (92067 bytes) iucast cz1.jpg (104424 bytes)

 V kategoriích F1E získal pro naší výpravu prvé medaile junior J. Pelouch, v F1E do 1kg stříbrnou za vítězným čínským závodníkem časem 16,5 a přes 1kg zlatou za 16,3 sec. Premiéra v těchto kategoriích mu tedy vyšla na výbornou, i když bude ještě do budoucna co zlepšovat, zvláště na spolehlivosti modelů.

V obou seniorských kategoriích padl několikrát světový rekord. V F1E do 1kg vytvořil v prvém kole nový rekord M. Dahm 12,6 sec, ale ten se ještě dvakrát změnil zásluhou Zhou Jianga na 12,1 a poté na 11,6 !!!!. Vr. Švorčík časem 13,3 v novém ČR rekordu skončil čtvrtý. V kategorii F1E přes 1kg vytvořil nový rekord M.Dahm 11,8, druhou jízdou ho Zhou zlepšil na 11,5 a potom opět Dahm na 11,2 sec. a zvítězil tak před dvěma čínskými závodníky. Zajímavá byla konfrontace dvou typů modelů a to tak zvaných "velkých elektráren" klasický model F1E+1kg o hmotnosti až 3kg s čínskými malými modely o hmotnosti cca 1kg, poháněných motorem Lehner 1530 (používá se v Eco Expert), které dosahovaly stejných časů. Zde asi bude nový trend do budoucna, protože pořizovací náklady jsou nesrovnatelné. Obliba těchto kategorií ve světě narozdíl od ČR rychle stoupá, což ukázal i rekordní počet přihlášených modelů 22 startujících v  F1E do 1kg a 21startujících v F1E přes 1kg.

idahm f1-1.jpg (74164 bytes) ivyhl F1E+1KG jun.jpg (101129 bytes) ichn F1 prip 1.jpg (87533 bytes)

 

V kategoriích Eco jsme si vyjeli nad očekávání dobré pozice v silné konkurenci už v jednotlivých rozjížďkách. V kategorii Eco Standart junioři se z našich nejvíce dařilo v rozjížďkách M. Ferjančičovi, který jako jediný postoupil z 3. místa do finále výkonem 80 kol/9sec. Osmé a deváté pořaďí obsadili F. Šebesta a t. Gregor. Ve finále M. Ferjančič ale výkon z rozjížděk nezopakoval a skončil čtvrtý. V kategorii seniorů vybojovali postup do finále Zb. Fišer jako druhý a L. Linhart jako šestý, o vlas unikl postup J. Pubcovi. Ve finálové jízdě Fišer obhájil druhé místo za vítězným Lieschem z Německa, rovněž L. Linhart zůstal šestý. V kategorie Eco Expert junioři postoupili do finále J. Pelouch jako prvý 72kol/6sec. a F. Šebesta jako třetí. Jak už to někdy bývá, finále občas umístěním trochu a to se stalo J. Pelouchovi, který měl hned ve 3. kole kolizi (viděno ze břehu, nemuselo to být a finále MS se má jet opatrněji) a skončil. Nakonec rozvážnou jízdou zvítězil F. Šebesta a titul v této prestižní kategorii putuje jeho zásluhou do Čech. V kategorii seniorů asi by nikdo před MS nečekal, že do finále postoupí 4 češi. V silné konkurenci 42 startujících dle předpokladů z prvního místa postoupil H. Melchert z Německa (v rozjížďce najel 41 kol), druhý M. Kneys, třetí Z. Fišer, čtvrtý L. Linhart a šestý V.Švorčík. Toto nečekal ani největší optimista. Ve finálové jízdě dlouho bojoval vedoucí Z. Fišer s Melchertem a hlavně nepříjemně dotírajícím rychlým číňanem Zhouhem, který po několika ťuknutích s Z. Fišerem ,zamířil do rákosí a skončil. Problémy měl i Melchert, který musel rovnat šroub a hodně ztratil. Těsně před koncem ale Z. Fišera zradily akumulátory a  jeho již pomalu jedoucí  model předjel M. Kneys a získal další titul MS pro ČR. Třetí dojel Melchert, čtvrtý Švorčík a pátý l. Linhart. Tento výsledek byl doslova studenou sprchou pro modelářskou velmoc Německo.

ieco start.jpg (57680 bytes) iecoex fin1.jpg (110284 bytes) ivyhl eco2.jpg (68034 bytes)

 

 Posledním Eco závodem byla kategorie Eco Team - soutěž týmů. Z ČR startovali dva týmy v juniorech a dva v seniorech. V juniorské kategorii se oba týmy kvalifikovali do finále z prvého a druhého místa a toto umístění obhájili i ve finále. Zvítězil tým Pelouch, Šebesta,  druzí skončili Gregor s Ferjančičičem. V seniorské kategorii rovněž oba naše týmy postoupili do finále z druhého a třetího místa a ve finále skončil tým Fišer, Kneys, Švorčík na druhém místě za favorizovaným týmem Německa Melchert, Liesch. Náš druhý tým ve složení Linhart, Sršeň, Pubec skončil čtvrtý. Tím bylo dovršeno velmi úspěšné vystoupení našich reprezentantů v kategoriích Eco, nebojím se prohlásit, že na MS jsme si vydobyli punc Eco velmoci.

iaco team cz1.jpg (98812 bytes) ieco team 05.jpg (108965 bytes) ivyhl team.jpg (77366 bytes)

 

V kategorii FSRE jsme měli 5 soutěžících a po rozjížďkách se kvalifikovali do finále jako třetí V. Švorčík 123 kol, čtvrtý Z. Fišer, šestý J. Petrle a sedmý M.Kneys. Toto pořadí již zůstalo jako konečné, zvítězili favorité z Německa Melchert 142 kol, druhý Liesch 139 kol. 

V této kategorii je patrný rychlý vývoj modelů směrem k sedmičlánkové pohonné jednotce a dvěmi výměnami akumulátorů během závodu. Nárůst počtu ujetých kol za poslední dva roky je enormní, rychlost modelů tandemu Melchert - Liesch byla až neuvěřitelná. Tato kategorie se asi bude do budoucna dále rozvíjet co do počtu soutěžících.

 Na startovišti Mono Hydro kraloval náš rozhodčí Jiří Šafář, který si zde jako vedoucí startoviště odbyl premiéru na MS. Patřil k nejlepším rozhodčím a na jeho startovišti byl relativní klid a pohoda. V kategorii Mono1junioři jsme získali postupové prvé dvě místa do finále zásluhou J. Pelouch 48 kol/20 sec. a F. Šebestou 42 kol 5 sec. V seniorské kategorii do finále jako třetí postoupil L. Linhart a J. Petrlemu ml. uniklo finále o 15 sec. Další naši závodníci, překvapivě i M. Kneys tentokrát neuspěli. V ostatních kategoriích Mono2 a Mono3 jsme tentokrát na medaile nedosáhli. Poprvé zaznamenali medailový úspěch v Mono2 Slováci, když za vítězným Dahmem z Německa skončil druhý P. Kováč a třetí M. Dočkal.

isaf sudi.jpg (100078 bytes) idepo mono.JPG (102038 bytes) ivyhl h3.jpg (78314 bytes)

 V kategoriích Hydro se nám dařilo lépe, v Hydro 1 junioři získal titul MS J. Pelouch a v kategorii Hydro3 Vr. Švorčík. Obě kategorie Mono i Hydro byly poznamenány zrušením finálových jízd, kdyby se finálové jízdy jely, pak by ve finále v Hydro1 jako šestý startoval J. Petrle ml., v Hydro2 L. Linhart jako čtvrtý a největší zastoupení jsme měli v Hydro3, kde by ve finále ještě startoval J. Rezek jako čtvrtý a Z. Fišer jako pátý. Na finále v kategoriích Mono i Hydro nakonec nedošlo a tak byly vyhlášeny výsledky po 3 kolech.

 

Tradičně se na MS také konalo zasedání sekce M, doplněné volbou nového vedoucího sekce na další dva roky. Dosavadní šéf sekce pan Schmidt z Německa se rozhodl již dále nekandidovat a sám navrhl s patřičnou reklamou svého nástupce P. Petkova z Bulharska. Naši zástupci navrhli p. Dahma z Německa a němečtí zástupci zase p. Švorčíka, který kandidaturu nepřijal. V tajném hlasování zvítězil p. Dahm poměrem 8:4 hlasů. Jako zástupce vedoucího sekce byl následně jednohlasně zvolen p. Švorčík z ČR. Na jednání sekce nebyly předneseny žádné návrhy na zásadní změny pravidel jako např. oblíbené diskuse zda finále ano či ne, rovněž nebyl žádný návrh na prodloužení jízdního času u žádné z  kategorií.

Mistrovství provázelo taky několik sporných momentů. Asi největší poprask byl při rozhodnutí  jury, která řešila protest čínské delegace ohledně červené karty ze závodu Eco team. Ať už byla karta oprávněná nebo ne, jury tento protest přijala, projednala, uznala oprávněnost, kartu zrušila a chtěla nechat tuto rozjížďku opakovat!!!  Až po neoficielních protestech některých účastníků a s odkazem na všeobecná pravidla, že proti trestu se protestovat nedá, své rozhodnutí opět změnila. V den, kdy se měly konat finálové jízdy už od časného rána foukal silný vítr a voda na hlavním startovišti byla místy zcela neregulérní. Hlavní rozhodčí začal uvažovat o zrušení finálových jízd. Místo rozhodnutí vedení závodu, došlo na "všelidové hlasování vedoucích výprav" (tolik oblíbené v sekci FSRV), které dopadlo těsně s výsledkem zrušení finálových jízd. Nechci se zabývat polemikou jestli to bylo dobře nebo špatně, každému ze soutěžících bez rozdílu státu za který závodí vyhovovalo řešení situace dle jeho umístění a toto ovlivnilo jeho názor. I v české výpravě nechal zcela správně vedoucí výpravy M. Kneys hlasovat. Po rozhodnutí vedoucích výprav jury opět zaváhala a nechala se ovlivnit nespokojenou částí startujících, kterým vévodili až fanatickým způsobem soutěžící z Anglie. Problém se jich sice vůbec netýkal, protože neměli žádného startujícího v ani jedné finálové jízdě, a v době kdy se hlasovalo nebyli přítomni i když pravidla říkají, o povinnosti být hodinu před závodem v prostoru startoviště. Jury nakonec rozhodla zcela šalamounsky: "pojedou se finále pouze kategorií Eco na náhradním startovišti". Ty se taky posléze a s mírným zpožděním odjely a naši "Eco finalisté" na tom většinou neprodělali.

Pořadatelé se velmi snažili, a zvládali neplánované změny dobře. Kdyby došlo ke zrušení rozjížděk ve Warszawě o den dříve a ne několik hodin před zahájením MS, určitě by šel ještě udělat časový plán na 4 rozjížďky, jak předepisují pravidla. Kdyby je ale jen kdyby, přesto si myslím, že pořadatelé a rozhodčí odvedli maximum v daných podmínkách. Pořadatelé představili zcela nový program na počítání kol, který se velmi osvědčil a zdá se , že ho budou některé státy zkoušet odkoupit. Například zvláštní přídavný monitor se zobrazením počítání průjezdů , který byI umístěn v prostoru pro diváky se velmi osvědčil. Polský management závodu byl překvapen, co je na MS skupiny M oproti např. FSRV k zajištění této akce všechno potřeba. Slavnostní vyhlášení vítězů a závěrečný ceremoniál proběhl bez problémů a toto byla definitivní tečka za dalším MS skupiny M. Příští šampionát se koná v roce 2006 v německém Thale a tak se necháme překvapit, jak to bude organizováno tam.

 V.S.

ivyhl chn.JPG (84762 bytes) isudi jir.JPG (86081 bytes) idruzstvo.jpg (91549 bytes)

       

 

 

                                                                Výsledky