Počítání kol a poslední zkušenosti z mezinárodních závodů v Moersu

 

I když elektronika na závodech doznala podstatného uplatnění, je dnes prakticky počítání kol zajištěno na každé větší soutěži, přesto pořadatel se potýká často s problémy se zpracováním výsledků. Ve skupině M se v současnosti u nás používají dva programy. Jeden původu německého, který běží zcela automaticky, tzn. má startovací zařízení s odpočítáním času startu i na kategorie Mono a Hydro z čipu, startuje se startovacím tlačítkem ved. startoviště a má akustický signál startu a konce závodu včetně hlídání dojezdové minuty dle pravidel. Nevýhodou je, že každá kategorie, jednotlivý startující se musí manuálně zadat, počítá čas na desetiny sec. (při dnešních rychlostech a velikosti tratě na Eco) je to málo a hlavní nevýhoda - je německý. Na to jsou někteří činovníci i závodníci přímo alergičtí. Hlavní výhodou je - funguje. Odjelo se na něj většina MS a ME od Norimberka po Bulharsko, duchcovské podniky MS a ME nevyjímaje. 

Druhý program je český z  líhně plzeňského klubu, funguje také dobře, je lepší na zadávání závodníků a kategorií (nemusí se dělat jednotlivě) nemá však zatím napojení na akustiku, startování ved. startovištěm, složitější tisk atd. Pro nasazení na seriálu M je ale výhodný a osvědčil se, mluví česky a tak je jednodušší na obsluhu.

 Naviga pošilhává intensivně po novém zařízení, které by bylo možno zakoupit pro účely MS, ME a některých významných soutěží. 

 Na letošním závodě v Moersu se poprvé testovalo zařízení této nové konstrukce a dopadlo velmi dobře. Základní rozdíl oproti dosavadním zařízením je malý transpondér( viz obr.), který nepotřebuje dobíjení a je napájen přímo z přijímače, připojuje se konektorem jako další servo.

 

transponder.JPG (34206 bytes)                              idekoder.JPG (51758 bytes)

 

Záměrem je,  aby každý závodník měl svůj vlastní transpondér, identifikace pomocí výrobního čísla určuje daného závodníka a ten ho má jako součást modelu. Tím odpadá nepříjemná pořadatelská činnost půjčování a zpětné urgování transpondéru před každou rozjížďkou, včetně jeho dobíjení. Cena nového typu transpondéru se pohybuje v rozmezí 55-60 EUR, což je přibližně malého hodnota kvalitního serva. Při registraci se přidělí dané ID. číslo do programu ke konkrétní kategorii a rozjížďce.

Snímací zařízení se skládá z dekodéru a antény, která je natažena cca 45 cm nad hladinou. Jedná se o dva oddělené vodiče, izolované od sebe (netvoří smyčku jako doposud), s izolátory a zakončovacími odpory k impedančnímu přizpůsobení. 

 

iponton.JPG (86571 bytes)                             izarizeni1.JPG (78078 bytes)

 

Signál z dekodéru je převeden do počítače a tvoří vstupní ovládání k programu záznamu průjezdů kol. Tento program lze buď pořídit s dekodérem v originální versi, nebo je možno přizpůsobit přenos z dekodéru do vlastního existujícího programu (zdrojový kód je znám) a použít jako vstupní informaci místo klávesnice s tlačítky k zadávání průjezdů. Důležité je umístění transpondéru v modelu, musí být fixován vodorovně, jinak dochází k značnému úbytku signálu, může způsobit i náhodné výpadky. Při pečlivém umístění v modelu, bylo počítání velmi spolehlivé. 

Jak se tento systém rozšíří ukáže zřejmě čas, někteří naši závodníci již transpordér zakoupili, sponsor na dekodér s anténou by se zřejmě také našel. Příprava ( instalace ve vodě) celého systému je dost složitá a jistě by se nevyplatila na např. náš seriálový závod, kde počet závodníků je pro takovou náročnou instalaci moc malý. Navíc i v Moersu instalace na pontonu měla své nevýhody, zasahovala velmi blízko např. do tratě F1. Závodníci měli u této kategorie ztíženou orientaci, jeden model F1E přes 1kg skončil v plné rychlosti přímo v pontonu a byl na odepsání.

 

Vr. Švorčík